Anno 2012/2

Rivista di Analisi e Teoria Musicale
Anno XVIII n. 2, 2012

SOMMARIO

Susanna Pasticci, Editoriale, pp. 7- 9

Angela Carone, Un microcosmo schubertiano: il Moment musical op. 94 D. 780 n. 1 e il sottile gioco delle trasformazioni, pp. 11-33

Matthew Brown, John Koslovsky, History and Tonal Coherence in Debussy's La fille aux cheveux de lin and Bruyères, pp. 35-53

Chelsey Hamm, The MACMIT Model for Musical Expressive Meaning and its Application to the Third Movement of Charles Ives's Second Orchestral Set, pp. 55-92

Mario Baroni, Luca Marconi, Susanna Pasticci, Musica ed emozioni. Recensione di Music and Emotion, numero monografico della rivista «Music Analysis», a cura di Michael Spitzer, 29/1-2-3 (2010), pp. 93-132

Notizie sugli autori/Notes on contributors, pp. 133-136

Call for papers. Si può parlare di un principio-passacaglia? / Can we talk of a passacaglia principle?, pp. 137-140

Susanna Pasticci - pag. 7-9

Editoriale

Scorrendo l’indice di questo numero si noterà che la rivista comincia ad ospitare con una certa regolarità anche articoli in lingua inglese, oltre che in italiano. I nostri lettori, tuttavia, potranno trovare nel sito internet del GATM una traduzione italiana dei testi pubblicati in inglese, insieme a una serie di altri materiali di approfondimento – ascolti, video, segnalazioni di repertori bibliografici, proposte di percorsi didattici e altro ancora.

Abstract completo e PDF
Angela Carone - pag. 11-33

Un microcosmo schubertiano: il Moment musical op. 94 D. 780 n. 1 e il sottile gioco delle trasformazioni

Franz Schubert’s Moment musical no. 1, op. 94 (D780) is based on the dialectic between a triplet, a dotted quaver and figures originated by its transformation.

Abstract completo e PDF
Matthew Brown, John Koslovsky - pag. 34-53

History and Tonal Coherence in Debussy’s La fille aux cheveux de lin and Bruyères Abstract

No music has tested the scope of Schenkerian analysis and indeed of tonality more than that of Claude Debussy. While Debussy was notorious for challenging traditional approaches to musical composition, Heinrich Schenker was intent on preserving the tonal tradition and blamed composers like Debussy for its demise.

Abstract completo e PDF
Chelsey Hamm - pag. 55-92

The MACMIT Model for Musical Expressive Meaning and its Application to the Third Movement of Charles Ives’s Second Orchestral Set

This article proposes a new model for the interpretation of the expressive meaning of music called MACMIT. The acronym MACMIT stands for six musical facets that may induce emotional responses in listeners, which are: musical parameters, agency/narrative, contextualization, aspects of music cognition models, intertextuality, and topical associations.

Abstract completo e PDF
Mario Baroni, Luca Marconi, Susanna Pasticci - pag. 93-132

Musica ed emozioni. Recensione di Music and Emotion, numero monografico della rivista «Music Analysis», a cura di Michael Spitzer, 29/1-2-3 (2010)

The Special Issue on Music and Emotion published by «Music Analysis» in 2010 has been a stimulating reading for members of the Scientific Board of the «Rivista di Analisi e Teoria Musicale», who invited the authors of the present article to write a review.

Abstract completo e PDF