Anno 2012/2
Rivista di Analisi e Teoria Musicale
Anno XVIII n. 2, 2012
SOMMARIO
Susanna Pasticci, Editoriale, pp. 7- 9
Angela Carone, Un microcosmo schubertiano: il Moment musical op. 94 D. 780 n. 1 e il sottile gioco delle trasformazioni, pp. 11-33
Matthew Brown, John Koslovsky, History and Tonal Coherence in Debussy's La fille aux cheveux de lin and Bruyères, pp. 35-53
Chelsey Hamm, The MACMIT Model for Musical Expressive Meaning and its Application to the Third Movement of Charles Ives's Second Orchestral Set, pp. 55-92
Mario Baroni, Luca Marconi, Susanna Pasticci, Musica ed emozioni. Recensione di Music and Emotion, numero monografico della rivista «Music Analysis», a cura di Michael Spitzer, 29/1-2-3 (2010), pp. 93-132
Notizie sugli autori/Notes on contributors, pp. 133-136
Call for papers. Si può parlare di un principio-passacaglia? / Can we talk of a passacaglia principle?, pp. 137-140
Editoriale
Scorrendo l’indice di questo numero si noterà che la rivista comincia ad ospitare con una certa regolarità anche articoli in lingua inglese, oltre che in italiano. I nostri lettori, tuttavia, potranno trovare nel sito internet del GATM una traduzione italiana dei testi pubblicati in inglese, insieme a una serie di altri materiali di approfondimento – ascolti, video, segnalazioni di repertori bibliografici, proposte di percorsi didattici e altro ancora.
Un microcosmo schubertiano: il Moment musical op. 94 D. 780 n. 1 e il sottile gioco delle trasformazioni
Franz Schubert’s Moment musical no. 1, op. 94 (D780) is based on the dialectic between a triplet, a dotted quaver and figures originated by its transformation.
History and Tonal Coherence in Debussy’s La fille aux cheveux de lin and Bruyères Abstract
No music has tested the scope of Schenkerian analysis and indeed of tonality more than that of Claude Debussy. While Debussy was notorious for challenging traditional approaches to musical composition, Heinrich Schenker was intent on preserving the tonal tradition and blamed composers like Debussy for its demise.
The MACMIT Model for Musical Expressive Meaning and its Application to the Third Movement of Charles Ives’s Second Orchestral Set
This article proposes a new model for the interpretation of the expressive meaning of music called MACMIT. The acronym MACMIT stands for six musical facets that may induce emotional responses in listeners, which are: musical parameters, agency/narrative, contextualization, aspects of music cognition models, intertextuality, and topical associations.
Musica ed emozioni. Recensione di Music and Emotion, numero monografico della rivista «Music Analysis», a cura di Michael Spitzer, 29/1-2-3 (2010)
The Special Issue on Music and Emotion published by «Music Analysis» in 2010 has been a stimulating reading for members of the Scientific Board of the «Rivista di Analisi e Teoria Musicale», who invited the authors of the present article to write a review.