Anno 2012/1

Rivista di Analisi e Teoria Musicale
Anno XVIII n. 1, 2012

INDICE

Mario Baroni, Editoriale, pp. 7-9

Michel Imberty, Émergence du temps et du sens chez Mallarmé et Debussy, pp. 11-28

Domenico Giannetta, Le transizioni modali nella musica di Claude Debussy, pp. 29-47

Nicola Di Stefano, Nuages gris di Liszt: proposta d'analisi, pp. 49-64

Paolo Teodori, La forma di una musica narrativa: Hans Zimmer, The Patricide, dalla colonna sonora del film Gladiator, pp. 65-93

Mario Baroni, Anna Maria Bordin, Michela Sacco, L'analisi musicale nelle condotte di studio degli esecutori. Un'indagine statistica su un gruppo di pianisti italiani, pp. 95-132

Mario Baroni - pag. 7-9

Editoriale

A partire da questo numero la rivista e l’Associazione cominciano un percorso che ha alcuni elementi di novità rispetto a quello seguito fino a oggi. Per questo mi sembra opportuno far precedere alla presente pubblicazione una breve introduzione che ricordi il passato e che anticipi il futuro.

Abstract completo e PDF
Michel Imberty - pag. 11-28

Émergence du temps et du sens chez Mallarmé et Debussy

The music of Debussy and the poetry of Mallarmé feed off the same fears: fear of emptiness, of nothingness and death is intertwined with the luminous fulfilment of the moment.

Abstract completo e PDF
Domenico Giannetta - pag. 29-47

Le transizioni modali nella musica di Claude Debussy

Debussy’s musical language is based on the juxtaposition of different musical units each consisting of a limited number of pitch-classes, a situation that would seem to be ideal for an analytical approach based on PC-Set Theory.

Abstract completo e PDF
Nicola Di Stefano - pag. 49-64

Nuages gris di Liszt: proposta d’analisi

Aim of this paper is to analyse Nuages gris, a short piano piece composed by Franz Liszt in the last period of his life. These two pages, totally 48 bars, are quite easy to play and very far from transcendental and virtuoso style which still characterizes Liszt’s late production.

Abstract completo e PDF
Paolo Teodori - pag. 65-93

La forma di una musica narrativa: Hans Zimmer, The Patricide, dalla colonna sonora del film Gladiator

This study is based on the assumption that there is consistency of signification between movie narration and the music which was created for it, and that such consistency allows the integration of the languages interacting in the movie and their confluence into a multiple composed object.

Abstract completo e PDF
Mario Baroni, Anna Maria Bordin, Michela Sacco - pag. 95-132

L’analisi musicale nelle condotte di studio degli esecutori. Un’indagine statistica su un gruppo di pianisti italiani

This research is about music analysis and its use in the preparation for a music performance. The focus of the study is related to the strategies applied while preparing for a performance. The aim is to understand the role and importance of analysis in the study behaviour of the musicians and to identify which other procedures are implied in it.

Abstract completo e PDF